Albrecht Dürer (1471-1528) - niemiecki malarz i grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli przełomu średniowiecza i renesansu, pierwszy wielki drzeworytnik.
Działał głównie w Norymberdze, gdzie stworzył własny styl, mając za podstawę miejscowe tradycje sztuki późnogotyckiej i wpływy ekspresyjnego realizmu niderlandzkiego. Dzięki podróżom do Włoch, przyswoił sobie zdobycze tamtejszego odrodzenia i zasady wskrzeszonego antyku. Sztuka Dürera stanowi syntezę włoskiego racjonalizmu i humanistycznego dążenia do piękna z północną, jeszcze średniowieczną, głęboką tradycją religijną i problematyką moralną.
Działał głównie w Norymberdze, gdzie stworzył własny styl, mając za podstawę miejscowe tradycje sztuki późnogotyckiej i wpływy ekspresyjnego realizmu niderlandzkiego. Dzięki podróżom do Włoch, przyswoił sobie zdobycze tamtejszego odrodzenia i zasady wskrzeszonego antyku. Sztuka Dürera stanowi syntezę włoskiego racjonalizmu i humanistycznego dążenia do piękna z północną, jeszcze średniowieczną, głęboką tradycją religijną i problematyką moralną.
_______________________________________________________________________________
Szczytowe osiągnięcie to tzw. trzy miedzioryty mistrzowskie - "Rycerz ze śmiercią i diabłem" (1513), "Św. Hieronim w celi" (1514) i "Melancholia" (1514).
___________________________________________________________________________
Autoportrety (w kolejności z pierwszego obrazka) - Musée du Louvre (Luwr) w Paryżu, Museum del Prado w Madrycie i Alte Pinakothek w München.
Miedzioryt "Adam i Ewa", Muzeum Kunsthaus w Zurychu.
(Tak już swoją drogą - ta praca mi zupełnie nie podchodzi. Ewa ma brzydką twarz i niezgrabną sylwetkę. Gdyby nie jej fryzura, obstawiałabym, że to Adam i Evan. Tutaj natomiast widać znaczną poprawę - i chwała. Ewa wreszcie wygląda jak kobieta. Albo nawet - ładna kobieta.)
"Melancholia" (The British Museum w Londynie) i "Czterej jeźdźcy Apokalipsy" (Staatliche Kunsthalle w Karlsruhe). Więcej informacji (w języku angielskim) - tutaj i tutaj.
"Madonna i Dzieciątko z gruszką" (Kunsthistorisches Museum Wien w Wiedniu) i "Saint Hieronym in the wilderness" (National Gallery w Londynie).
Dyptyk "Czterej apostołowie", Alte Pinakothek w München.
Dürer ofiarował obydwa panele swemu rodzinnemu miastu – Norymberdze – w 1526, w rok po ogłoszeniu przez władze miasta luteranizmu jako oficjalnej religii miejskiej.
______________________________________________________________________________
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na tej stronie (uwaga, po angielsku!). Polecam także przejrzeć angielską Wikipedię - zawiera więcej informacji niż polska, a przy tym jest nieco bardziej wiarygodna. Mimo to, radziłabym ostrożność. Weryfikowanie informacji zawsze w modzie.
__________________________________________________________________________
Jak widać, blog jest jeszcze mocno w budowie. Z działem "Menu" postaram się uporać do przyszłego tygodnia - w tę sobotę rady nie dałam - złapało mnie podejrzane zmęczenie, psujące wszystkie plany robienia czegokolwiek konstruktywnego. Mobilizacja jednak jest. Niedługo będę przygotowywać się do kolejnych postów z cyklu graficznego. Będzie sporo dzieł najsłynniejszych i tych przeze mnie lubianych, a także zbiór pamięciówek, dotyczących grafiki współczesnej. W piątek zaopatrzyłam się książkę "Najsłynniejsze obrazy", więc szykujcie się na post pełen oczywistych oczywistości. Zapowiada się długaśny post wypełniony po brzegi obrazkami. Straszne, prawda? :)
No comments:
Post a Comment